Regenerujący sen jest ważny i konieczny dla ludzi z wielu powodów: z jednej strony ciało potrzebuje snu dla przeprowadzenia procesów odbudowy i przetwarzania w ramach przemiany materii. Z drugiej strony także mózg potrzebuje odpoczynku, aby móc przetworzyć doznania podczas snu. Dobry sen to warunek dla fizycznej i umysłowej regeneracji oraz dla ogólnego dobrego samopoczucia. Sen to regeneracja ciała i umysłu, przemiany materii, stabilizacji systemu odpornościowego, przetwarzania i zapominania przeżytych zdarzeń, konsolidacji pamięci, termoregulacji organizmu oraz procesów rozwoju człowieka.


Zwiń

Zaburzenia snu mogą mieć bardzo różne przyczyny. Często są to obciążenia psychiczne, jak np. stres w pracy lub konflikty w życiu prywatnym, które wyzwalają te zaburzenia. Mogą one też wynikać z dolegliwości fizycznych, jak np. chroniczny ból lub problemy hormonalne. Niezdrowy tryb życia (np. syte posiłki, konsumpcja alkoholu, nikotyny, kawy) lub przyjmowanie określonych leków (np. środki zmniejszające łaknienie, środki przeciw grypie) również mogą być przeszkodą dla przynoszącego odpoczynek snu!

Jeśli zaburzenia snu mają długotrwały charakter, jest to szczególnie problematyczne, ponieważ ciało najzwyczajniej „uczy się” niemożności wyspania się. Aby powrócić do normalnego rytmu spania, należy w pierwszej kolejności rozpoznać przyczyny problemów i w miarę możliwości usunąć je. Każdy samodzielnie może w istotny sposób przyczynić się do poprawy, jakości snu.


Zwiń
  • Ile snu potrzebuje człowiek?

Potrzeba snu jest uzależniona od wieku człowieka. Noworodki śpią prawie 16 godzin dziennie. Dzieci w wieku od 2 do 4 lat potrzebują jeszcze 12 godzin snu, a w wieku 20 lat człowiek powinien spać od 7 do 9 godzin. Po przekroczeniu 65 roku życia wystarcza już 5 ? 6 godzin snu dziennie, wliczając w to również poobiednią drzemkę. Kto zatem ucina sobie taką drzemkę w południe, musi liczyć się z tym, że wieczorem nie zaśnie od razu snem kamiennym.


Zwiń
  • Jak rozpoczyna się sen?

Snem sterują czynniki zewnętrzne (np. światło, hałas) oraz wewnętrzne. Funkcjonowanie w ciągu dnia powoduje wzrost stężenia określonych substancji w ciele, które po osiągnięciu określonego poziomu tego stężenia sygnalizują zmęczenie i potrzebę snu.

Sen zaczyna się fazą NREM (sen o wolnych ruchach gałek ocznych, sen głęboki, wolnofalowy), która przeważnie trwa od 80 do 100 min. Po której następuje faza snu REM (sen o szybkich ruchach gałek ocznych ? sen płytki, w tej fazie występują najczęściej marzenia senne), ok. 15 min. U osób dorosłych tego typu cykl powtarza się 4-5 krotnie. Wraz z długością snu spada udział najgłębszego stadium snu wolnofalowego. Rośnie czas trwania fazy REM, która pod koniec nocy zazwyczaj trwa około 40 min.

Sen składa się z półtoragodzinnych cykli, najgłębszych na początku, które stopniowo się spłycają. Spokojne przesypianie 3 pierwszych cykli, czyli około 300 minut zaspakaja ponad 90 proc. zapotrzebowania na sen głęboki.






Zwiń
  • A Ty jak sypiasz ostatnio?

Niemal co drugi Polak sypia źle, cierpi na zaburzenia snu z częściowym ograniczeniem wydolności fizycznej w następnym dniu. A Ty jak odpowiesz na to pytanie? Czy też cierpisz na zaburzenia snu? Albo nawet na bezsenność?

Błędne koło bezsenności


Zwiń
  • Zapis snu

Nocny zapis EEG, czyli nieinwazyjna metoda diagnostyczna służąca do badania bioelektrycznej czynności mózgu za pomocą elektroencefalografu jest wykorzystywany jako wskaźnik jakości snu oraz pomaga zdiagnozować zaburzenia snu. Tradycyjnie sen przedstawiany jest w formie hipnogramu przedstawiającego podział na stadia snu.

Przykładowy hypnogram pacjenta z objawami bezsenności.

Oraz prawidłowy hypnogram zdrowego pacjenta


Zwiń