Lunapret

1. Zredukuj stres

Zaburzenia snu są często wywoływane przez stres i nierozwiązane problemy życia codziennego.

Znany jest jednak szereg metod relaksacyjnych, aby zredukować wewnętrzne napięcia. Dobrze sprawdza się progresywne rozluźnianie mięśni, trening autogeniczny, medytacja czy joga. Dobrym pomysłem jest też sprawdzenie, czy w centrach fitness nie są akurat oferowane promocyjne ceny na zajęcia siłowe! Są osoby, które relaksują się podczas wieczornych spacerów po lesie, przy pracach ogrodowych lub na masażu. Sprawdź, co jest najlepsze dla Ciebie! Najlepiej, jeśli stanie się to stałym punktem porządku dnia ? regularny moment odprężenia po zwariowanym dniu pełnym obowiązków!

2. Przestrzegaj regularnych pór na spoczynek

Dobrze to znasz? Na koniec tygodnia wreszcie porządnie się wysypiasz, a na początku tygodnia masz problem, aby powrócić do normalnego rytmu dnia? Ciało doznaje krótkotrwałych zmian w stosunku do czasu zasypania i pobudki, co przypomina mini ?jetlag?, czyli zespół nagłej zmiany strefy czasowej w mikroskali.

Poszczególne ważne funkcje, jak wytwarzanie hormonów, oddychanie i krwioobieg podlegają określonemu rytmowi snu i jawy. Jeśli ciało wypadnie z tego rytmu, wtedy nie tylko rano czujemy zmęczenie, ale ciągnie się to przez cały dzień.

Dlatego też fazy udania się na spoczynek oraz wstawania powinny w miarę możliwości odbywać się w zbliżonych porach przez cały tydzień!

3. Idź spać tylko w stanie senności lub zmęczenia

Bywają też takie osoby, które cierpią na zaburzenia snu, gdyż wykorzystują łóżko do wykonywania innych czynności niż spanie, np. do pracy, oglądania telewizji, do rozmyślań. Łóżko powinno jednak być miejscem odpoczynku i spokoju. Zatem kładź się do łóżka głownie wtedy, kiedy poczujesz senność lub zmęczenie. Tym sposobem unikasz długich i męczących okresów zasypiania.

4. Zrelaksuj się kąpielą w wannie

Ciepła kąpiel na godzinę lub dwie przed zaśnięciem może czynić cuda. Po kąpieli w ciele następuje spadek zasadniczej temperatury, co często sprzyja poczuciu senności. Takie dodatki to kąpieli, jak lawenda, melisa czy waleriana mogą jeszcze wzmocnić efekt relaksu i odprężenia. Tak jak ciepła woda relaksuje, tak zimna woda często dodaje świeżości po źle przespanej nocy.

5. Zadbaj o dostateczną ilość ruchu na świeżym powietrzu

Kto przez cały dzień ślęczy przy biurku, jest fizycznie mniej aktywny i ma zbyt mało do czynienia ze światłem dziennym, a obydwa te czynniki mogą zakłócać sen. Ruch, który można z łatwością zintegrować z rytmem dnia codziennego, skutkuje zmęczeniem. Codziennie wystarczy tylko 30 minut ruchu, więc zamiast korzystać z windy warto wspiąć się po schodach, dzwonić na stojąco zamiast na siedząco, a małe zakupy załatwiać na piechotę zamiast podjeżdżać samochodem. Aktywność sportowa pomaga rozładować stres, a wiecznie zaprzątające głowę myśli podczas aktywnego fizycznego wysiłku odchodzą na drugi plan. Pozostaje wobec tego tylko dobrze zaplanować czas: osoby poruszające się w sposób umiarkowany, powinny uprawiać sport do godziny przed snem. Ważne jest przy tym to, aby w sposób świadomy dążyć do lepszych osiągnięć w uprawianym sporcie. Aby jednak stopniowo poprawiać wydolność, jednostki treningowe należy zaplanować na okres wczesnego wieczoru.

6. Wieczorem spożywaj tylko lekkie posiłki

Kto wieczorem lubi najeść się do syta, może za to źle sypiać, bo ciało jest przeciążone czynnościami trawienia. Dlatego też większe posiłki należy spożywać, co najmniej 3 godziny przed pójściem do łóżka. Wieczorem należy też zrezygnować z napojów zawierających kofeinę, jak kawa, czarna i zielona herbata, cola i napoje energetyczne, które oprócz kofeiny zawierają jeszcze inne pobudzające substancje.

7. Skontroluj i zoptymalizuj miejsce spania

Wygodne łóżko z dobrym materacem i w możliwie wyciszonym i zaciemnionym pomieszczeniu to istotne warunki regenerujących snów. Dobry materac w optymalny sposób pomaga ciału i może być używany przez 10 lat. Z kolei starsze materace są przeszkodą na drodze do optymalnego wypoczynku z powodu utraconej podporności. Należy też pamiętać, o jakości poduszek. Poduszka w taki sposób powinna podpierać kręgi szyjne, aby kręgosłup był ułożony w prostej linii podczas snu. Temperatura pomieszczenia powinna być przyjemnie chłodna, ale nie za zimna. Idealna jest temperatura w zakresie 16 i 18 stopni. Należy też regularnie wietrzyć pomieszczenie, a najlepiej po raz kolejny tuż przed udaniem się na spoczynek.

8. Łagodni pomocnicy snu

Na rynku jest obecnie dostępny cały szereg lekarstw na zaburzenia snu. Podczas ich doboru ważne jest, aby rzeczywiście były skuteczne bez wymuszonych zmian w architekturze snu lub bez negatywnych wpływów na wydolność fizyczną dnia następnego (bez tzw. kaca). Środki chemiczne należy przyjmować tylko przez krótki okres i to pod kontrola lekarską.

9. Pielęgnuj rytuały wieczorne

Rytuały zapewniają stabilność, a także odprężają i uspokajają. Osobom, które nie potrafią zasnąć, pomocne jest kończenie dnia pewnym rytuałem. Dobrze zasypia się po filiżance herbaty ziołowej lub ciepłego mleka. Powinno się wtedy w spokoju podsumować miniony dzień. Także regularne wieczorne spacery lub moczenie stóp w ciepłej wodzie mogą stać się właściwie nastrajającymi rytuałami, które przygotują ciało do snu.

10. Na śladach snu ? prowadzenie dziennika snu

Często też wieloletnie złe nawyki, których zresztą nie jesteśmy świadomi, w istotny sposób utrudniają nam sen. Prowadząc dziennik snu, możemy zapisywać nasz codzienny nastrój i jego wpływ na jakość snu. Wystarczy tylko kilka minut, a może to nam pomóc odkryć przyczyny bezsennych i męczących nocy oraz opracować kontrdziałania.


Zwiń

Jak prowadzić dziennik snu?

Każdego dnia, przez co najmniej dwa tygodnie należy wygospodarować odrobinę czasu wieczorem przed pójściem do łóżka oraz rano zaraz po obudzeniu się na prowadzenie dziennika snu.

W celu odpowiedzi na pytania 6 i 14 należy podać dokładną godzinę. Odpowiedzi na pozostałe pytania to wyłącznie subiektywne odczucie, a nie dokładny czas trwania.

Czas zasypiania lub nocne okresy jawy trwające do 30 minut uznaje się za normalny objaw.

Częstotliwość budzenia się w nocy znacznie jednak wzrasta wraz z upływem lat. Jednokrotne lub nawet trzykrotne przebudzenia w nocy są z reguły czymś normalnym w starszym wieku. Jednak częstsze przebudzenia mogą wskazywać na organiczne zaburzenia.

Należy też kontrolować, czy dłuższym okresom snu towarzyszą równocześnie mniejsze zmęczenie i lepsza kondycja na drugi dzień. Jeśli okaże się, że poczucie zmęczenia lub wypoczęcia o poranku nie są zależne do długości snu, to może to być objaw organicznego zaburzenia, jak bezdech senny, depresja, zespół niespokojnych nóg (okresowe ruchy nóg podczas snu). W takim przypadku radzimy udać się do zaufanego specjalisty.

Jeśli stwierdzisz, że Twój sen pomimo stosowania się do niemedycznych środków nie uległ znacznej poprawie, wtedy warto sięgnąć po Lunapret®. To lekarstwo pochodzenia roślinnego należy przyjmować regularnie przez 1-2 tygodnie zawsze na godzinę przed pójściem spać. Jeśli po dwóch tygodniach nadal nie będzie zauważalna żadna poprawa, wtedy zalecamy wizytę u lekarza.

Dziennik snu znajdziesz w materiałach do pobrania


Zwiń

Lunapret® - ulotka dla pacjenta


Tabletki powlekane

Valerianae radicis extractum siccum + Lupuli strobili extractum siccum 250 mg + 60 mg

Należy przeczytać uważnie całą ulotkę, ponieważ zawiera ona ważne informacje dla pacjenta.

Lek ten jest dostępny bez recepty, aby można było leczyć niektóre schorzenia bez pomocy lekarza. Aby jednak uzyskać dobry wynik leczenia, należy stosować lek Lunapret® ostrożnie.

  • Należy zachować tę ulotkę, aby można ją było przeczytać ponownie w razie potrzeby.
  • Należy zwrócić się do lekarza lub farmaceuty, gdy potrzebna jest rada lub dodatkowa informacja.
  • Jeśli objawy nasilą się lub nie ustąpią po 4 tygodniach, należy skontaktować się z lekarzem.
  • Jeśli nasili się którykolwiek z objawów niepożądanych lub wystąpią jakiekolwiek objawy niepożądane nie wymienione w ulotce, należy powiadomić lekarza lub farmaceutę.

Spis treści ulotki:

      1. Co to jest lek Lunapret® i w jakim celu się go stosuje
      2. Informacje ważne przed zastosowaniem leku Lunapret®
      3. Jak stosować lek Lunapret®
      4. Możliwe działania niepożądane
      5. Jak przechowywać lek Lunapret®
      6. Inne informacje

1. CO TO JEST LEK Lunapret® I W JAKIM CELU SIĘ GO STOSUJE

Lunapret® zawiera ekstrakty z korzenia waleriany i szyszek chmielu.

Wskazania do stosowania
Preparat Lunapret® jest przeznaczony do stosowania w przypadku trudności w zasypianiu oraz niespokojnego snu.

2. INFORMACJE WAŻNE PRZED ZASTOSOWANIEM LEKU Lunapret®

Nie należy stosować leku Lunapret® w przypadku:
- nadwrażliwości na substancje czynne (korzeń waleriany, szyszki chmielu) lub którykolwiek ze składników pomocniczych.

Stosowanie leku Lunapret® u pacjentów z zaburzeniami czynności nerek lub wątroby.
Lunapret® nie powinien być stosowany u pacjentów z ostrą niewydolnością nerek lub z zaburzeniami czynności wątroby.

Ciąża
Zastosowanie leku Lunapret® w okresie ciąży możliwe jest jedynie pod kontrolą lekarską.

Karmienie piersią
Zastosowanie leku Lunapret® w okresie laktacji możliwe jest jedynie pod kontrolą lekarską.

Prowadzenie pojazdów i obsługa maszyn
Brak danych dotyczących wpływu na zdolność prowadzenia pojazdów mechanicznych i obsługiwania urządzeń mechanicznych w ruchu. Jednakże, nie jest zalecane stosowanie preparatu Lunapret®, bezpośrednio przed prowadzeniem pojazdów mechanicznych i obsługą urządzeń mechanicznych w ruchu, gdyż ze względu na swoje wskazania może on powodować senność.

Stosowanie innych leków
Jednocześnie spożywany alkohol może nasilać działanie preparatów zawierających korzeń waleriany. Dotychczas nie odnotowano interakcji z innymi lekami i innych rodzajów interakcji.

3. JAK STOSOWAĆ LEK Lunapret®

Dorośli, młodzież powyżej 12 roku życia i osoby w podeszłym wieku:
Zazwyczaj stosowana dawka leku Lunapret® to 2 tabletki przyjmowane na 1 godzinę przed snem. Tabletki należy popić niewielką ilością płynu. Jeśli to konieczne dawkę można zwiększyć do 3 tabletek.

W przypadku zażycia większej dawki leku Lunapret® niż zalecana:
Korzeń waleriany w dawce ok. 20 g może powodować objawy w postaci: zmęczenia, skurczów w obrębie jamy brzusznej, ucisku w obrębie klatki piersiowej, zawrotów głowy, drżenia rąk oraz rozszerzenia źrenicy. Objawy te są łagodne i zwykle przemijają w przeciągu 24 godzin. Dawka 20 g korzenia waleriany odpowiada ilości 16 tabletek preparatu Lunapret®.

W przypadku pominięcia dawki leku Lunapret®:
Należy kontynuować leczenie zgodnie z zalecanym dawkowaniem. Nie należy stosować dawki podwójnej w celu uzupełnienia pominiętej dawki preparatu Lunapret®.

4. MOŻLIWE DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE

Brak potwierdzonych działań niepożądanych dla preparatu Lunapret®.

W przypadku nadwrażliwości na którykolwiek składnik preparatu, sporadycznie może wystąpić skórna reakcja uczuleniowa.

W przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów niepożądanych w czasie stosowania leku Lunapret®, należy poinformować o nich lekarza lub farmaceutę.

5. JAK PRZECHOWYWAĆ LEK Lunapret®

Lek należy przechowywać w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla dzieci. Nie stosować leku Lunapret® po upływie terminu ważności zamieszczonego na kartoniku i blistrze.

Przechowywać w temperaturze poniżej 25°C, chronić przed wilgocią.

6. INNE INFORMACJE

Co zawiera lek Lunapret®
Jedna tabletka powlekana zawiera jako substancje czynne:
- suchy ekstrakt z korzenia waleriany (Valerianae radicis extractum siccum) (4-6:1) w połączeniu z nośnikami – w ilości 250 mg
- suchy ekstrakt z szyszek chmielu (Lupuli strobili extractum siccum) (5-7:1) w połączeniu z nośnikami – w ilości 60 mg

Rozpuszczalnikiem użytym do ekstrakcji jest metanol 45% [m/m].
Nośnikami są maltodekstryna i krzemu dwutlenek koloidalny.

Substancje pomocnicze:
celuloza mikrokrystaliczna, magnezu stearynian, olej rącznikowy, krzemu dwutlenek koloidalny, polisacharydy sojowe, glikol polietylenowy, makrogol 400; makrogol 6 000; makrogol 20 000, aromat waniliowy, hypromelloza, tytanu dwutlenek (E-171), indygotyna (E-132).

Jak wygląda lek Lunapret® i co zawiera opakowanie:
Lunapret®, tabletki powlekane pakuje się w blistry z folii aluminiowej i PVC/PE/PVdC. W jednostkowym pudełku kartonowym z nadrukiem umieszcza się 20 lub 60 tabletek powlekanych pakowanych w blistry (po 20 tabletek w blistrze). Nie wszystkie wielkości opakowań muszą znajdować się w obrocie.

Podmiot odpowiedzialny i wytwórca:

BIONORICA SE
Kerschensteinerstrasse 11 - 15
92318 Neumarkt
Niemcy

W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji należy zwrócić się do przedstawiciela podmiotu odpowiedzialnego:

Bionorica Polska Sp z o.o.
ul. Leszno 14
01 - 192 Warszawa
Polska
Tel /Fax +(48) 22 886 46 06

Data zatwierdzenia ulotki: 12.08.2011


Zwiń